"¿Què cremes?", em va preguntar. Aquesta vegada li vaig sentir la veu clarament.
"Fotografies", li vaig respondre.
"¿Per què cremes fotografies?", em va tornar a preguntar.
"Perquè sóc fotògraf", li vaig dir.
Pròleg de Dani s. Álvarez
La il·lusió documental és un recull de nou assajos que el fotògraf, crític i assagista japonès Takuma Nakahira (1938-2015) va escriure entre els anys 1970 i 1977. Les fotografies de Takuma Nakahira han marcat un abans i un després en la història de la fotografia contemporània d’autor i documental arreu del món occidental.
Ca l’Isidret Edicions tradueix per primera vegada nou d’aquests assajos simultàniament al català i al castellà i els publica en dos volums diferents amb traducció a càrrec de Jordi Mas López i pròleg de Dani S. Álvarez. Aquest llibre s'ha fet per l’admiració de Ca l’Isidret per l'obra de Takuma Nakahira i la voluntat de compartir-la amb un públic ampli.
"A mesura que aprofundim en l’obra visual i els assajos de Nakahira, creiem que som més i més a la vora de comprendre, però aleshores nous interrogants ens assalten i el que semblava tan banal i trivial tot d’una és desconcertant i estrany. Nakahira du fins a l’extrem la seva pràctica artística, fins a ser ell mateix una peça d’un engranatge, un aparell que enregistra tot el que hi ha al seu voltant, sense treva… " (Dani S Álvarez, 2018)
El recull inclou textos tan determinants per al pensament sobre art i fotografia contemporànies com "¿Per què un diccionari botànic il·lustrat?", "¿La fotografia ha aconseguit provocar un llenguatge?" o "La il·lusió documental: del document al monument".